Ons imago | Doe jij mee?
Als er over voedselzekerheid wordt gesproken, wordt er geïnteresseerd geluisterd en geknikt. Gaat het echter over ons hedendaagse voedsel, dan moeten we zo nu en dan blij zijn dat blikken niet kunnen doden. Voedselschandalen en suggesties van misstanden in de agrarische sector helpen het imago van de voedselproductie om zeep. Hoe kunnen wij als sector ons imago oppoetsen en blijvend laten blinken? Daar sprak het managementteam van Rabobank Food & Agri over met het dagelijks bestuur van NAJK.
Tekst: Ellen van den Manacker
Illustratie: Henk van Ruitenbeek
Kwaliteit
Innoveren en verduurzamen, twee items die steeds prominenter op de agenda van agrarische ondernemers staan. Dit om de kwaliteit van producten te waarborgen, maar ook om aan de wens van de consument te blijven voldoen. “Wij zijn overtuigd van de hoge kwaliteit van producten die wij afleveren aan de maatschappij”, vertelt NAJK-voorzitter en melkveehouder John Hilhorst trots tijdens het gesprek. Echter de media denken daar soms anders over. Het aspect dierenwelzijn wordt vaak onder het vergrootglas gelegd, waardoor successen in innovatie en verduurzaming naar de achtergrond verdwijnen.
Transparantie
Door berichten over de agrarische sector in de media, legt de consument de agrarische ondernemers onder vuur. Zij willen weten wat er gebeurt in die grote gebouwen die ons erf sieren. ‘Transparanter ondernemen’ wordt als oplossing in het gesprek tussen Rabobank en NAJK gesuggereerd. Maar zelfs als alle agrarische ondernemers massaal de deur openzwaaien voor het publiek, is dat volgens Riek van der Harst, afdelingsdirecteur Akker- en Tuinbouw bij Rabobank Food & Agri, nog niet voldoende: “Het imago van de sector wordt bepaald door het product dat uiteindelijk in de schappen ligt.”
Hard schreeuwen of stil zijn?
Het imago van de agrarische sector ligt dus niet alleen in handen van de boeren, maar ook in handen van de verwerkende industrie. Wat kunnen wij doen om dit ‘gezamenlijke’ imago op te krikken? Moeten we als sector hard gaan schreeuwen als er weer een voedselschandaal in het nieuws verschijnt, of kunnen we beter stil zijn? En aan wie is het de taak hierop te reageren?
Negatieve berichten voor zijn
Wim Thus, afdelingsdirecteur veehouderij bij Rabobank Food & Agri, ziet dat veel boeren vaak liever in hun comfortzone blijven: “Ze houden zich het liefst binnen de kaders van het erf bezig en willen zich niet bemoeien met zaken als marketing of imago.” Het initiatief kan volgens Thus ook komen vanuit overkoepelende bedrijven: belangenbehartigingsorganisaties als NAJK, maar ook de Rabobank kan ondernemers stimuleren om transparanter te werken en hun verhaal te vertellen.
Trots!
Negatieve berichten in de media voor zijn, dat zou het mooist zijn vinden de aanwezigen. “Wij moeten ons niet verbergen. Boeren verdedigen zich vaak in termen van techniek of regelgeving. Wij moeten gewoon laten zien wat wij doen”, pleit Koen Bolscher, dagelijks bestuurder bij NAJK. De uitspraak van Bolscher wordt beaamd door de aanwezigen. “Ik zie in de gesprekken die ik in het afgelopen jaar met burgers heb gevoerd, dat zij geïnteresseerd zijn in hetgeen waar ik trots op ben: het boerenbedrijf”, vertelt Hilhorst. Het technische verhaal en de agrarische regelgeving vindt de doorsnee burger te ingewikkeld. “Als ik gepassioneerd vertel waar ik mijn dagelijks brood mee verdien, en daarin speelt het houden van vee de hoofdrol, dan hoor ik geen consument klagen”, voegt Hilhorst er nog aan toe.
Samenwerken
Geconcludeerd wordt dat we als sector moeten samenwerken om de agrarische sector weer te laten verbroederen met de consument. Met zijn allen dezelfde boodschap overbrengen naar de consument. De kracht van herhaling benutten. NAJK en Rabobank zullen daarvoor het aankomende jaar de handen ineen slaan en hun best doen het imago van de agrarische sector naar een hoger niveau te tillen. Doe jij mee?