In het hooi met… Geert Lindenhols

“Je moet nooit op één paard wedden”, zo vertelt Geert Lindenhols (41) over zijn verschillende ondernemingen. In het Drentse Zuidwolde runt Lindenhols een akkerbouwbedrijf gecombineerd met loonwerk, een bouwbedrijf en zo nu en dan verzorgt hij een tuinaanleg. Uitdagingen pakt Geert met twee handen aan. Zo ook bij het verbouwen en verwerken van koolzaad tot brandstof. In eerste instantie voor de auto-industrie, maar inmiddels rijdt zijn eigen trekker, een Claas Arion 520, ook op koolzaadolie. In het hooi met… Geert Lindenhols.

Tekst: Ellen van den Manacker
Beeld: Renske Smids

Je staat bekend als een pionier in koolzaad…

“Onze plaatselijke huisarts rijdt op koolzaadolie. Hij vroeg mij zeven jaar geleden of koolzaad ook in Drenthe geteeld kon worden. Ik wilde dat proberen. De teelt van koolzaad was niet moeilijk. Het vinden van een bedrijf dat mijn koolzaad kon verwerken tot olie, was wel lastig. Toen ben ik gaan klussen. Met aangekocht en bestaand materiaal heb ik een eigen oliepers gemaakt. Die werkt heel goed. Voor het reinigen van de olie heb ik een centrifuge uit Amerika gekocht.”

Inmiddels verwerk je het koolzaad niet alleen tot olie, maar kun je alle restproducten ook kwijt. Vertel!

“Ik vind koolzaad een heel mooi product, waar veel voordelen aan zitten. Zo is de teelt goed voor het organische stofgehalte in de bodem en de biodiversiteit: van een hectare koolzaad kunnen bijen 40 kilo honing produceren. Het koolzaad verwerk ik tot olie. De restproducten pers ik tot korrels, die worden gebruikt als eiwitbrok in de veehouderij. Dan komt er nog stro van het koolzaad. Het stro verkoop ik aan veeboeren. Een voordeel van koolzaadstro is dat het ammoniak bindt. Hierdoor hangt er minder stank in een stal. Het stro maal ik tot een centimeter. Als het stro wordt gemalen, dan komt er stof vrij. Van dit restmateriaal maak ik brokjes voor de palletkachel.”

Wanneer besloot je om jouw trekker op koolzaad te laten rijden?

“Koolzaadolie kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Ik verwerk het niet alleen voor de autobrandstof, maar ook voor smering van de kettingzaag of tegen bloedluis bij legkippen. Ik wou laten zien dat het ook mogelijk was om een trekker te laten rijden op koolzaadolie. Met hulp van de subsidie ‘Klimaatvriendelijke brandstoffen’ van de provincie Drenthe heb ik mijn trekker om laten bouwen. De ombouw heeft € 5.000,- gekost. Ik heb € 3.500,- subsidie gekregen.”

Welke aanpassingen waren nodig om jouw Claas Arion 520 op koolzaadolie te laten rijden?

“Via Google kwam ik terecht bij Tamatgreen, een bedrijf in Colijnsplaat dat samen met mijn plaatselijke dealer mijn trekker kon ombouwen. Ik heb mijn nieuwste trekker, een Claas Arion 520, laten ombouwen. Hier is een tweetanksysteem ingezet. De verbrandingstemperatuur van koolzaad ligt hoger dan bij diesel. Daarom start ik de trekker met diesel. Als na vijf minuten de motor warm is, schakel ik de trekker over naar de tank met koolzaadolie. Aan het eind van de dag laat ik de trekker weer lopen op diesel, zodat de leidingen schoon zijn en de trekker de volgende dag weer kan starten.”

Uit onderzoek is gebleken dat de motor van een trekker die op koolzaad rijdt na meer dan 2.000 draaiuren kapot gaat. Hoe ervaar jij dit?

“Als er verschillende vloeistoffen gemengd worden in de tank, dan ontstaan er problemen. Daarom werk ik met een tweetanksysteem.”

Hoe reageerden collega-boeren?

“Er zijn verschillende boeren wezen kijken bij mijn trekker. De meesten willen eerst de kat uit de boom kijken, maar ondernemen vrij weinig. Dat is denk ik bij veel boeren ook gemakzucht. Ze doen een telefoontje en de tankwagen komt langsgereden. Als veehouders straks een derde gewas moeten telen, dan zie ik goede kansen voor koolzaad. Als melkveehouders hun compost vervangen door koolzaad, komt er een hele andere denkwijze.”

Hoe zit het met de accijns en btw-verplichting op deze natuurlijke brandstof?

“De overheid stimuleert het rijden op koolzaadolie zeker niet. Over een liter koolzaadolie wat als brandstof gebruikt wordt, wordt 46 eurocent accijns geheven. Daar komt nog 21% btw overheen. Het is eigenlijk hetzelfde als wat men voor diesel betaalt. Dat is niet terecht vind ik. Koolzaad is veel milieuvriendelijker dan diesel.”