Het recept voor.. marktsucces

Veel jonge boeren en tuinders zoeken naar de juiste manier om hun innovatie of product succesvol naar de markt te brengen. Wanneer je een origineel idee hebt, wil je er alles aan doen om het succesvol te maken. Maar, wat maakt succes? Een goed businessidee is slechts een ingrediënt. Een groot deel van marktsucces wordt bepaald door de manier waarop aansluiting wordt gevonden met de markt, klanten en de consument.

Naamsbekendheid

Het succesvol vermarkten van een product hangt veelal samen met het verkrijgen van naamsbekendheid.. De juiste marketinginstrumenten helpen om deze naamsbekendheid te verkrijgen. Om bekendheid te genereren bouwen veel bedrijven in de agrifood een merk rondom een product. Hiervoor zijn een aantal factoren belangrijk: een goed product en een goed verhaal achter het product. Het verhaal kan zich richten op de omgeving (de regio bijvoorbeeld) of een persoon (de maker, producten, eigenaar)..

Veel bedrijven in de agrifood hebben onvoldoende PR- en marketingbudget voor sterke communicatieve-uitingen. Een oplossing ligt in het collectief oppakken van de promotie van de sector als geheel. Verschillende initiatieven zijn opgestart vanuit het ideaal om de sector op de kaart te zetten: Kom in de Kas, Blij met een Ei, Week van de Akkerbouw en Stap in de Stal.

De online-foodmarkt

Kansen op marktsucces liggen er ook in de online-foodmarkt omdat hierbij ook kleinere volumes aangeboden kunnen worden. Met de blijvende groei van webshops is onlineverkoop niet meer weg te denken bij de Nederlandse consument. Het laten thuis bezorgen van dagelijkse boodschappen is flink in opkomst. Uit cijfers van GFK blijkt dat inmiddels bijna 2 procent van de Nederlanders online zijn voedsel koopt. Bestedingen bij online foodkanalen stegen in het laatste kwartaal van 2015 met maar liefst 54%. .Sommige foodkanalen zijn alleen maar online te vinden, zoals Picnic en HelloFresh. Andere online foodkanalen zijn opgezet door bestaande supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo die nu ook de mogelijkheid bieden om via hun website of een app boodschappen te bestellen, waarna ze kunnen worden afgehaald bij een “pickup point” of thuisbezorgd.  Ook een “store-in-store” concept als Willem & Drees gaat zich nu sterker richten op de online verkoop, door te fuseren met Beebox. Aangezien Willem & Drees zo lokaal mogelijk inkopen biedt dit mogelijkheden om een nicheproduct onder de aandacht te brengen.

Tijden veranderen

Vroeger was de markt aanbod gedreven: verkoop van je product was gegarandeerd. Je product werd regelmatig opgehaald door de fabriek of handelaar. Door de omslag van een aanbiedersmarkt naar een vragersmarkt is het voor de producenten zaak om in te spelen op de wensen van de klant. Trends als regionale producten, gezonde voeding en transparante productie beïnvloeden koopgedrag van consumenten.  . Ondernemers hebben nu de keuze: ga je voor de gangbare markt ,waarbij een lage kostprijs enopschalen centraal staan,of kies je voor een nicheproduct waarbij je inspeelt op de behoeften van jouw consument en klant. Dit laatste vraagt om een andere manier van ondernemen, en een ander verdienmodel en moet wel iets zijn wat bij je past.