Denk niet zwart, denk niet wit

Het zal niemand ontgaan zijn, zeker na deze BNDR over marktsuccessen niet: voor een goed rendement moet je produceren waar de vraag in de markt naar is. Vaak wordt gedacht dat dit alleen voor nichemarkten geldt. Ik vind dat dit geldt voor elk product in elke productgroep, ongeacht de stempel gangbaar of niche. Zeker de toekomstige generaties jonge boeren en tuinders moeten weten voor wie of welke markt ze produceren. Bewustzijn van je positie maakt je sterker, zeker wanneer je je duidelijk onderscheidt van anderen. Dit kan met een lagekostenstrategie tot aan het produceren van producten met de hoogste meerwaarde. Wat daarvoor nodig is, is afstappen van zwart-witdenken: dat gangbare land- en tuinbouw tegenover biologisch staat, bulk tegenover kwaliteit en intensieve landbouw tegenover natuurlijk.

Ik kom zelf niet vaak in de supermarkt, maar als ik er kom zie ik een groeiende diversiteit aan producten. In topsegmenten zijn regionale producten, Beter Leven-producten en extra gezondheidstoevoegingen eerder regel dan uitzondering. Ook in de lagere segmenten zal vraag naar differentiatie komen. Hetzij zonder veel prijsverschillen, want die ruimte is er niet bij de minderbedeelde consument. Doordat er meer aandacht komt voor de herkomst van voedsel en de gezondheidskenmerken, denk ik dat de variatie in het assortiment alleen maar toeneemt. Verwerkers zullen meer dan ooit gaan afwegen met welke producenten zij zaken doen. Die positie krijgen zij in een overvolle markt.

Verschillende ondernemers zijn reeds succesvol met onderscheidend ondernemerschap. Uniek zijn is echter niet alleen bepalend voor succes. Het moet ook terugverdiend worden. Ook wanneer je goed bent in het produceren van de ‘gangbare’ producten geldt dat de productiewijze en vermarkting bepalend zijn voor de vraag naar jouw product. Welke afnemer wil zaken met je doen en tegen welke prijs? Ook zo kun jij je als jonge ondernemer onderscheiden in de markt. Dus zowel in prijsvechterssegment als in het tussen- en topsegment. Wanneer je goed weet waar je voor produceert, welke prijs je daarvoor nodig hebt en welke prijs hiervoor kan staan, liggen er mogelijkheden genoeg voor financiering. Kijk eens op die manier tegen jouw productie aan. Succes!

Sander Thus,
Dagelijks bestuurder NAJK met portefeuille bedrijfsovername