Schapruimte voor gekke groentes?!
Tekst: Colinda van Ekris
Fotocredits: Annette Behrens
Ovale tomaten, krullende wortels, langwerpige bieten en oneffen courgettes, stuk voor stuk gekke groentes. We zijn opgegroeid met perfect uitziende groente en fruit, maar wie heeft dat bedacht? Met de verkoop van Kromkommer soepen streeft Chantal Engelen, medeoprichter van Kromkommer, naar het in de schappen krijgen van gekke groenten en fruit. Ook de gekke courgettes van Paul Janssen verdienen een ereplaats. Kromkommer heeft naar eigen zeggen, marktsucces wanneer ze zichzelf kunnen opheffen.
Dagelijks oogst Paul met zorg zijn courgettes van het land. Door de bladeren van de moederplant of hagelschade loopt de donkergroene vrucht weleens schade op. Door deze oppervlakkige beschadigingen zijn de courgettes afgekeurd en belanden ze bij de waste producten.
Hoezo waste?
‘Waarom worden beschadigde of vervormde versproducten gezien als waste?’, vraagt Chantal zich af. Wereldwijd wordt jaarlijks een derde van ons voedsel verspild. Bij de start van Kromkommer was er nog weinig bekend over voedselverspilling. Chantal: “Ik deed mee aan een wedstrijd waarbij je een oplossing voor voedselverspilling moest bedenken. Ik maakte gazpacho van tomaatjes die anders weggegooid zouden worden. Voedselverspilling tegengaan, daar moest ik iets mee. Ik ontmoette Jente en Lisanne, die destijds via een studieopdracht met voedselverspilling in aanraking kwamen. We startten Kromkommer.” Met Kromkommer hebben ze één missie: verspilling van groente en fruit tegengaan door de gekke groente en fruit terug in de schappen te krijgen.
Met voedselverspilling bedoelt Kromkommer: het voedsel dat niet door de consument gegeten wordt. “Voedsel wordt geproduceerd om opgegeten te worden”, vertelt Chantal. “Uiteindelijk is voedselverspilling een luxeprobleem. Ethisch gezien is het absurd dat we tonnen goed en gezond voedsel weggooien, omdat het niet kan pleasen op het oog.” Wat Chantal ook verbaast is dat sommige telers hun gekke, vervormde groente en fruit, slechte producten noemen. “Telers zijn trouw aan klasse 1 en klasse 2 producten. Logisch, want met het huidige systeem brengt dat het meeste op. walitatief gezien zijn de ‘slechte’ gekke groente en fruit zo slecht nog niet, het gaat erom of je een smaakvol product aflevert.”
Soep als middel
In 2013 wilden Chantal, Jente en Lisanne concreet aan de slag met reststromen van telers. Met de inzet van crowdfunding lanceerde Kromkommer begin 2014 de eerste productlijn soepen. Inmiddels zijn courgettesoep, koele soep, tomatensoep, wortelsoep en bietensoep te vinden bij delicatessezaken en kleine ketens zoals WAAR en Marqt. Telers mogen volgens Chantal trots zijn op hun eigen versproducten die niet voldoen aan de schoonheidsidealen: “Geen enkele teler voelt zich happy bij het weggooien van eigen producten.” Courgetteteler Paul is vooral enthousiast over de moeite die Kromkommer doet voor zijn producten: “10 tot 15% van onze oogst heeft niet de juiste uitstraling om in de winkelschappen te belanden, volgens de retail. Deze courgettes worden gecomposteerd en gaan terug naar de akkers. Met het introduceren van onze courgettesoep zorgt Kromkommer er uiteindelijk wel voor dat een deel van mijn restant nog op het bord van consumenten belandt.” Kromkommer vindt het vooral belangrijk dat telers geloven in hun missie. “Het aanbod is het probleem niet, er is veel verspilling. Wij geven een eerlijke prijs voor de versproducten omdat ze net zo lekker zijn als andere groenten. Ze moeten wel extra moeite steken in het apart zetten van een pallet.” Veel leveranciers van Kromkommer gebruiken deze werkwijze om hun eigen duurzaamheidsverhaal te vertellen.
Verandering bij de retail
Onlangs startte Jumbo met de verkoop van soep gemaakt van reststromen. Hiermee wil de Nederlandse keten groentes die anders gecomposteerd of vergist worden, nieuwe waarde geven. “Jumbo zet hiermee een eerste goede stap, maar ergens is dit natuurlijk krom”, vindt Chantal. “Een supermarkt bepaalt uiteindelijk de kwaliteitsnormen. Daardoor ontstaat juist verspilling. Retailers gooien in de gehele keten misschien het minste weg. Maar het inkoopbeleid kan ervoor zorgen dat er waste ontstaat. De teler draagt hiervan vaak de gevolgen. Verandering moet uit de hele keten komen maar uiteindelijk heeft de supermarkt de sleutelrol.” De verandering van de Jumbo is een mooie start, waarvan Kromkommer hoopt dat het navolging krijgt in het groenteschap: “Wij hopen door de kwaliteitsperceptie bij consumenten te veranderen, retailers over te halen om gekke groente en fruit gewoon in de schappen te leggen. En dat zij telers hiervoor een eerlijke prijs betalen.” Een product dat niet helemaal gaaf is, verkoopt door de huidige ervaring van de consument lastiger. Toch denkt ook teler Paul dat zeker 50% van de consument over gaat tot aankopen, wanneer het juiste verhaal achter het product verteld wordt. Paul: “Zolang er aan de gezonde kwaliteit en smaak van mijn courgettes niets mankeert, kan deze heel goed als vers product gebruikt worden.”
Missiesucces
Met nieuwe soepvarianten in het vooruitzicht hoopt Kromkommer te blijven groeien. “Financieel gezond zijn is een basisvoorwaarde”, vertelt Chantal. “Wij moeten ook ons personeel en de telers betalen. Wij meten ons resultaat in de impact die wij op de markt hebben. Het feit dat Jumbo soep maakt van reststromen is voor ons een succes. Jumbo kan veel meer mensen bereiken en groente redden dan dat wij dat kunnen. Onze soepen werken als een voorbeeld en zijn enkel een middel om onze missie te laten slagen.”
Ben jij trots op jouw gekke groentes en fruit? Neem net als Paul contact op met Kromkommer en draag bij aan het voorkomen van voedselverspilling. Kijk op www.kromkommer.com voor meer informatie en de vlog-serie #kromkommertijd.