Reesink | Alternatieven om in contact te komen met je klant en je omgeving!

De landbouw ligt onder een vergrootglas en er cirkelen veel belangenorganisaties omheen. Organisaties die allemaal bijzonder bedreven zijn in marketing. Ze hebben goede politieke connecties en genoeg middelen om campagnes op te zetten, die een hoop media-aandacht opleveren.

Daartegenover staat dat de landbouw ook een goede lobby heeft, waar NAJK een belangrijke rol in speelt, en dat sommige boerenacties ook bijzonder goed uitpakken.

We zien op agrarische bedrijven steeds meer innovatieve productiemethoden en nevenactiviteiten ontstaan. Of het nu gaat om nieuwe teeltmethoden, een boerderij(web)winkel, een dagopvang of een horecagelegenheid, er gebeurt enorm veel in de agrarische sector. Daarbij is het erg belangrijk om die positieve initiatieven proactief aan de buitenwereld te tonen. Laat zien wat je doet!

En juist in deze tijd van de wereldwijde COVID-19 pandemie is dat nog niet zo gemakkelijk. Online kanalen zijn daarom steeds belangrijker. Het is aangetoond, dat mensen het laatste halfjaar veel meer tijd online hebben besteed. Maar, met alleen een mooie website of Facebookpagina kom je er tegenwoordig niet.

Als Royal Reesink proberen we natuurlijk ook constant om positief in het nieuws te zijn en onze diensten aan het voetlicht te brengen. Dat doen we met een middelenmix, waarbij de digitale instrumenten steeds belangrijker zijn geworden. Een voorbeeld daarvan is de gerichte marketing van gebruikte machines via www.reesinkusedequipment.com.

Misschien kunnen we daar van elkaar leren. Graag geven we je 10 tips om je (verder) op weg te helpen.

  1. Wie is je doelgroep?
    Bedenk wie de mensen zijn die je wilt bereiken met je boodschap. Welk probleem kun jij voor hen oplossen, of wat heb je hen te bieden? Sluit daar goed bij aan! Denk dus vanuit je doelgroep in plaats vanuit wat jij wilt vertellen.
  2. Wat wil je bij deze doelgroep bereiken?
    Wat is de ‘call to action’? Bijvoorbeeld: je wilt dat mensen naar je website gaan, je wilt meer naamsbekendheid of bijvoorbeeld dat ze je een chatbericht sturen. In je online berichten kun je daarop inspelen.
  3. Wat zijn online kanalen die je doelgroep gebruikt?
    LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter? Of een combinatie van deze? Sluit hier dan bij aan. Heb je ook al eens aan gesponsorde updates gedacht? Daarmee kun je relatief goedkoop heel gericht je doelgroepen bereiken. Er zijn veel handleidingen hiervoor te vinden op het internet. Bijvoorbeeld voor Facebook.
  4. Stuur nieuwsberichten naar lokale en regionale media:
    • Lokale huis-aan-huisbladen en regionale kranten zijn vaak op zoek naar kopij (met een leuke foto);
    • Breng een innovatief project in beeld;
    • Bedenk een ludieke actie of inhaker bij het nieuws;
    • Nodig een journalist uit voor een interview over hoe je als bedrijf omgaat met deze crisis;
  1. Zorg voor een goede perslijst en doe aan relatiebeheer met de pers.
    De berichten uit de huis-aan-huis bladen verschijnen vaak ook online en die kun je natuurlijk ook perfect via je eigen (online) kanalen verspreiden.
  2. Relatiebeheer is juist nu belangrijk, kost geen geld, maar levert veel op.
    Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs en leveren mogelijk ook nieuwe klanten op. Schoon je klantenbestand eens op. Gelijk een mooie aanleiding om je klanten eens te bellen.
  3. Mailchimp als nieuwsbrief-tool is goed en makkelijk bruikbaar.
    Met Mailchimp zet je gratis en snel mooie e-mail nieuwsbrieven op.
  4. Kijk of alles op de website nog klopt.
    Update je site regelmatig, zodat terugkerende bezoekers verrast worden.
  5. Zorg ervoor dat je website responsive is.
    Dit houdt in dat je website geschikt is voor het gebruik op smartphones en tablets. Om te zien wat er op je website gebeurt, is het handig om google analytics in te stellen en te gebruiken, meten=weten.
  6. Ga op onderzoek uit!
    Onderzoek de mogelijkheden van een webshop voor je boerderijwinkel, de investering valt vaak enorm mee en er is voor de klant dan altijd iets te beleven.

Veel succes!