COLUMN | Karin Schukkink

Samen op zoek naar plannen voor de toekomst

Welke kansen liggen er in verbreding en is dat wat voor ons? Dat is in de kern wel de vraag die ten grondslag ligt aan ons ‘De Toekomst Begint Vandaag’-avontuur. We liggen met ons melkveebedrijf ‘strak’ aan de stad Enschede en daarmee biedt onze locatie genoeg kansen. Bovendien vraag ik me soms wel eens af waar de toekomst ligt van de Nederlandse veehouderij en of we niet een andere weg in moeten slaan? Maar hoe en waar begin je dan?

We besloten op zoek te gaan naar een (ondernemers)coach die ervaring heeft op dit gebied en bewust naar iemand die niet in ons eigen netwerk zat. Google is your best friend in dit soort situaties! Na een prettig kennismakingsgesprek hebben we onze sparringpartner/coach gevonden in Margreeth (Agrifirm). ‘Waarom denk je na over verbreding?’ en ‘Wat is je motivatie hiervoor?’ waren vragen die tijdens deze gesprekken centraal stonden. Als eerste stap hebben we beiden een ondernemerstest ingevuld. Voor mijn werk had ik al wel vaker van dat soort testen ingevuld, maar deze was specifiek gericht op ondernemerschap. Bovendien was het erg leuk dat nu ook Leon zo’n test in moest vullen. Want naast dat we getrouwd zijn en twee geweldige kinderen hebben, zijn we natuurlijk ook gewoon ‘zakelijke partners’.

De bespreking was soms best wel confronterend. Want al zijn het niet echt verassingen die er uit komen, het legt wel haarfijn bloot wat je talenten/kansen zijn, maar ook waar je valkuilen liggen. Deze ondernemersprofielen vormen de basis voor het vervolgtraject. Ongeacht welke weg we in slaan, de basis is dat het plan van óns moet zijn en bij óns moet passen. Hoewel ik soms het idee heb dat Leon van Mars komt en ik van Venus, liggen onze ondernemersprofielen verassend dicht bij elkaar. Uit de test kwam namelijk heel duidelijk naar voren dat wij het meest passen bij een bedrijfsvorm die past in het ‘plussegment’. Plat gezegd: we willen graag kwaliteit leveren met zorg voor mens, dier en milieu. Niet te massaal maar vooral een efficiënte bedrijfsvoering: dat wat we doen goed willen doen!

Wat ook heel duidelijk naar voren kwam, is dat we zeker niet geschikt zijn voor de niche markt. Een goede tip van Margreeth hierin: probeer je voor te stellen hoe je dagen er dan uit komen te zien. Dus zie ik mezelf bijvoorbeeld kaas maken? Maar ook, zie je jezelf die kaas vervolgens ook aan de man brengen? Wil je dan een winkel aan huis? Of ga je het zelf rondbrengen? We werden beiden weinig energiek van die gedachten en kunnen ook wel concluderen dat daar niet onze passie ligt. Maar waar dan wel?

Wat we nu in ieder geval helder hebben is dat we onze melkveetak eerst verder willen optimaliseren. Door te investeren op arbeidsverlichting maken we ons zelf flexibeler. Flexibeler voor het opzetten van een verbredingstak, bijvoorbeeld in de vorm van het verhuren van ruimtes voor kinderdagopvang, zorg of thuiswerkplekken of flexibeler om toch die baan buiten de deur te houden? Daar zijn we nog niet uit.

Ben je dan niets verder gekomen? Zeker wel! Het is heel goed om een spiegel voorgehouden te krijgen. Bovendien is ‘het verplicht’ tijd nemen om over onze toekomst na te denken goed geweest. Door onze drukke levens schuift dat namelijk soms naar de achtergrond. Op basis van gevoel en de cijfers gaan we verder met onze toekomstplannen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *