De sleutel tot succes | Janny Trouw

Wanneer is je bedrijf of product een succes? En waar krijg je energie van en zin om te ondernemen? Vragen die elke jonge, aankomende ondernemer zich bij voorbaat al zou moeten stellen. Want neem je het bedrijf van je ouders over, ga je, zoals vaak gebruikelijk, dan door op wat zij, of zelfs eerdere generaties, hebben opgebouwd? Of ga je écht je eigen koers varen? Dat is een lastige keuze waar je vooral lef voor moet hebben. Want omschakelen doe je ook niet zomaar. En je ouders vertellen dat je hun basis om wil gooien is nog veel lastiger.

Toch is het van cruciaal belang om heel goed te weten wat, voor wie en hoe je gaat produceren. Grootschalig of kleinschalig? Met of zonder direct contact met consumenten? Bij (Z)LTO krijgen we ook vragen van leden over wat wij doen of kunnen betekenen om meer of andere afzet, en daarmee opbrengsten, te genereren. Daar doen we zeker iets mee, zowel individueel als op sectorniveau via onder andere projecten. Dat levert vaak mooie marktsuccessen op. Al krijg je er natuurlijk geen garantie tot slagen bij. Zo’n aanpak met derden vergt vanzelfsprekend ook een investering, van jezelf en je portemonnee. Maar als je het goed aanpakt verdien je dat ongetwijfeld dubbel en dwars terug. Het laat je nadenken over zaken als trendwatching, storytelling, beleving en zingeving.

Er is al zoveel geprobeerd, onderzocht en gedaan; inspiratie genoeg om je in de goede richting te helpen! Maar volgens mij is de sleutel tot succes dat je vooral iets gaat doen waar je voor 200% achter staat. Ook als dat uiteindelijk het bestaande bedrijf en/of product blijkt te zijn. En om daar achter te komen, raad ik je aan om vooral eerst goed na te denken en je te laten adviseren voordat je je ergens aan verbindt. Zolang het maar met veel enthousiasme is! Succes!