Melkveehouders, ga online!

Contact maken met de consument. Als u het mij vraagt dé uitdaging van de zuivelindustrie in deze tijd. Gelukkig is er geen hogere wiskunde nodig om de brug te slaan. Een smartphone en Facebook-, Instagram- of Twitter-account is al voldoende!

Kunt u nog zonder smartphone en social media? Ik niet, moet ik bekennen. Zowel zakelijk als privé ben ik er de nodige tijd aan kwijt. Graag zou ik zien dat andere melkveehouders dat ook zouden doen. Facebook, Instagram en Twitter zijn namelijk krachtige tools om te communiceren met de consument. En dat is hard nodig.

Investeren in communicatie

De maatschappij is steeds minder goed op de hoogte van het reilen en zeilen van de zuivelindustrie. In de krant leest men over antibiotica, mestbeleid en dierenwelzijn, maar weten wat er écht speelt? Dat bereikt de consument maar mondjesmaat. Spijtig, want melkveehouders hebben een mooi en eerlijk verhaal te vertellen. Willen we als zuivelsector blijven floreren, dan is het van belang dat de maatschappij ons verhaal kent én waardeert. Fors investeren in communicatie is daarbij essentieel.

Likes voor koeien

Het mooie is: in feite kan iedere melkveehouder die verbinding met de consument maken. Simpelweg door vaker social media in te zetten. Het grote voordeel van een medium als Instagram is dat het een laagdrempelige vorm van communiceren is, maar een grote impact kan hebben. Zet eens een foto online van koeien die voor het eerst weer de wei in mogen. Wedden dat u in een mum van tijd vele ‘likes’ krijgt? Bovendien krijgt de Nederlandse consument zo spelenderwijs weer binding met onze prachtige zuivelproducten.

Toon de kracht van zuivel

Dus melkveehouders van Nederland; laten we wat vaker tijdens werktijd de telefoon erbij pakken en consumenten een kijkje geven in onze keuken. Goed voorbeeld doet volgen. Dit is hoe ik het verhaal van Nederlandse zuivel op Instagram vertel! Of kijk eens op de Facebookpagina van het Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt (BAJK). Daar lees en zie je alles over de dagelijkse gang van zaken van trotse jonge boeren. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan!


Bart van der Hoog

Binnen het dagelijks bestuur van NAJK is Bart van der Hoog verantwoordelijk voor de portefeuille melkveehouderij. Bart combineert deze functie met het werk op het melkveebedrijf in Enspijk.